navigatiemenu
Onuitputtelijk Rariteitenkabinet
Mevrouw R.

BLOGARCHIEF

Geplaatst op 29 May 2015

Mevrouw R. Trouwfoto in sepia De foto is afkomstig uit een serie, een grote plastic zak vol, die ik ooit vond in België. De foto heb ik gebruikt om een ansichtkaart van te maken met de tekst:

Haar zus is later ook in die jurk getrouwd.

Dat zou je verdrietig kunnen vinden. Iemand heeft op zijn trouwdag geen eigen trouwjurk.

Wanneer ik hergebruik van de trouwjurk als een nieuw concept zou presenteren en daarbij begrippen als duurzaamheid, vintage, authentiek en origineel zou gebruiken dan is het ineens een heel ander en hip verhaal. Misschien nog iets nieuws eraan toevoegen en het is helemaal top.

Het is gek hoe dat werkt met de tijdsgeest. Waarom ervaren we sommige dingen ineens als iets heel nieuws terwijl als je goed kijkt het in feite een herhaling van vroeger is?

Er zijn tegenwoordig kledingbibliotheken waar je kleding kunt lenen, heel hip en vernieuwend. Vroeger kreeg je altijd kleding van je oudere broer of zus. Lapje op de versleten knie en jij kon gewoon de winter weer door. Wanneer je op stap wilde in iets nieuws dan keek je bij een vriendin in de kast. Of bij je vader, moeder of zus. Mopperende taferelen in huisje weltevree daarna, maar de show had je toch al gestolen.

Het toekomstige luxueuze warenhuis in Amsterdam Haussmann lijkt in de visualisaties eruit te zien zoals warenhuizen rond 1900. Kijk maar eens naar deze foto van Tietz in Berlijn.

Oorspronkelijk kwamen warenhuizen voort uit manufacturenzaken, met als voornaamste assortiment stoffen en accessoires. Logisch, want kleding werd nog met de hand gemaakt. Rond 1900 kwamen de kleine winkeliers voor het eerst in opstand tegen de schaalvergroting van de warenhuizen. Net als nu. Al is het nu vooral een signaal van de consument uit. Men wil openheid, transparantie en eerlijkheid. En vooral minder van hetzelfde.

De eerste warenhuizen hadden een enorm hoog serviceniveau. Er waren leestafels, postkantoren en restaurants in de winkels. Het publiek bestond veelal uit de gegoede burgerij. Als je kijkt naar de huidige wens van de consument dan zijn er twee richtingen die zich duidelijk aftekenen. Je kiest voor een lage prijs of je verlangt naar luxe. Het warenhuis van vroeger is duidelijk in de laatste categorie in te delen.

Rond 1900 winkelden dames uit tijdverdrijf. Al dat winkelen was maar slecht voor de moraal en een gevaar voor vooral vrouwen uit de lagere sociale klassen, volgens sommigen althans. Je kunt dus zeggen dat vrouwen in ieder geval op één aspect een voorsprong hebben op mannen: winkelen. Dat zou je kunnen afdoen als iets heel stompzinnigs. Maar dat bedoel ik het niet.

Waarom doen wij daar ons voordeel niet mee, dames? En dan vooral de dames die zich professioneel bezighouden met de wereld van retail. Het is volgens mij nog steeds zo dat vrouwen de grootste groep consumenten zijn. Ons kent ons.

Heel veel retailers hebben het moeilijk en weten niet in welke richting ze moeten reageren op alle veranderingen.

In de hele geschiedenis van de winkels vind je lage prijs en exclusief steeds naast elkaar terug. Het zit in de mens. Helaas zullen we altijd behoeften hebben aan oneerlijke handel om aan de vraag naar lage prijzen te kunnen blijven voldoen.

Dames, leert uw dochters dat het ook anders kan! Trouw in de jurk van je zus.

Schrijf een reactie (0)
Categorie: Rariteiten

Powered by CuteNews

Doorzoek het blog: