navigatiemenu
Onuitputtelijk Rariteitenkabinet
Mevrouw R.

BLOGARCHIEF

Geplaatst op 03 Mar 2015

Mevrouw R. prent van Albert BanskaEen zwarte lijst met een houtsnede. Lijst en print passen goed bij elkaar. Het kleurgebruik is beperkt: een ouderwetse kleur groen die verloopt van donker naar licht. Verder alleen zwart en wit.

Een eenvoudig opgebouwde afbeelding. Een hoop lucht en weinig land, bijna een Hollands landschap. Al zit er wel een beetje glooiing in. Drie berkenbomen, prachtig weergegeven. Door de berkenbomen doet het mij denken aan Polen of een ander oostelijk gelegen land.

In de verte een witte boerderij. Ik houd van witte huizen. Beschermd door een aantal bomen. Met een paar vlakken en wat lijnen is het landschap opgebouwd. Dit is gemaakt door een vakman, dat kan niet anders.

In de rechter onderhoek twee aan elkaar geplakte letters als initialen: AB. Hieraan denk ik te kunnen zien dat het een houtdruk is. Links een cijfercombinatie: 46/100. Het nummer van deze prent in de totale oplage.

De kleur, het witte huis, de mooie berkenbomen roepen een weemoedige en nostalgische sfeer op. De stijl doet denken aan houtsnedes gemaakt gedurende de Jugendstil periode. U heeft ze vast wel eens gezien als bijvoorbeeld ex-libris zegel in een boek.

Het kost wat tijd om te achterhalen wie de kunstenaar is. Inmiddels weet ik dat hij Albert Banska heet. Geboren in 1889, in Fischbach, Duitsland. Al doet zijn achternaam meer Slavisch aan.

Van oorsprong is hij opgeleid als keramist. Hij gaat echter naar de Münchener Kunstacademie, Staatliche Kunstgewerbeschule, en krijgt daar als docent Max Bucherer. Van hem leert Banska de techniek van het houtsnijden. Hij blijft dit zijn hele leven veelvuldig gebruiken. Stillevens, gebouwen, ruïnes, vogels en vissen zijn onderwerpen die terugkomen in zijn werk. Het formaat van de houtsnedes varieert van een postzegel tot 250 cm breed.

Banska leeft samen met Anna. In 1918 vinden ze in Würzburg een romantische zolderwoning aan de Schmalzmarkt. Ook zijn studio is daar te vinden.

Onder andere door bombardementen op Würzburg aan het eind van WO II is de woning niet meer bewoonbaar. Zijn gereedschappen en houtsnedes heeft hij inmiddels al veilig gesteld. Albert gaat samen met zijn vrouw naar hun weekendhuis in Lützelgrund, achter Randersacker. Daar zullen ze blijven wonen tot aan hun dood.

In 1954 krijgt Banska een solotentoonstelling in de Städische Galerie in Würzburg waar het resultaat van dertig jaar houtsnijden te zien is. Drie jaar later, in 1957, overlijdt hij na een kort ziekbed in een ziekenhuis in Würzburg op 68-jarige leeftijd.

Anna en Albert hadden geen kinderen.

Een Amerikaanse sergeant, Victor M. Gordon, wordt aan het eind van WO II in Würzburg gestationeerd. In een raam van een locale apotheker maakt hij kennis met het werk van Banska. Hij koopt deze werken van de apotheker. Steeds is er weer nieuw werk te zien in de etalage. Op de een of ander manier is hij geraakt door het werk en wil hij kennis maken met de kunstenaar en zijn oeuvre. Via de apotheker leert hij Banska kennen. Gordon bouwt een vriendschap op met Albert en Anna. Zijn kinderen hebben de bijzondere vriendschap en nalatenschap van hun vader gebruikt om het werk van Banska aan de wereld te laten zien.

Zonder de kinderen van Gordon zou ik niets weten over deze prent en zijn maker. Als hun vader niet langs de apotheek was gelopen op 33-jarige leeftijd hadden zij later het werk thuis nooit aan de muur gezien. Dan wisten ze niet hoeveel Gordon van de houtsnedes van Banska hield. En niets over de bijzondere vriendschap in het naoorlogse Duitsland.

En zo blijkt dan maar weer: één persoon kan het verschil maken.

Schrijf een reactie (0)
Categorie: Rariteiten

Naam: Remember me
E-mail: (optioneel)
Captcha
CAPTCHA, click to refresh

Ga terug naar de inhoudspagina.

Powered by CuteNews

Doorzoek het blog: