navigatiemenu
Onuitputtelijk Rariteitenkabinet
Mevrouw R.

BLOGARCHIEF

Geplaatst op 15 Apr 2015

Mevrouw R. romantische poederdoosEen blauw platte schijf, het zou celluloid kunnen zijn. Het is ’n oudje, dat zie je zo.

Op de rand langs de afbeelding een decoratie in gouden lijnen. Een metaalrand met daarin een soort medaillon, voorzien van een romantische afbeelding.

Een man met een luit en twee dames die zich in de tuin op een kleedje hebben neergevleid. Eentje heeft een boek op schoot. Gestopt met lezen door de komst van deze prins, een charmant muzikaal intermezzo.

Door een klein inkeping in de metalen rand gaat het dekseltje omhoog. Er komt een klein spiegeltje tevoorschijn en een poederdonsje. Daaronder ligt een soort zeefje, een gaasje met een blauw randje, bovenop het echte poeder. Er zit nog verrassend veel poeder in.

Als ik blaas dwarrelt er een wolkje weg, een heel antiek wolkje poeder. Frivool danst het door mijn kamer. De zon vangt met zijn stralen de tijd die opgesloten zat in deze poederdoos. Langzaam lost de poederwolk op. Waar gaat het heen?

Na de eerste wereldoorlog krijgen vrouwen steeds vaker een rol in de maatschappij, elders dan achter het aanrecht. Daarnaast wordt het dragen van make-up steeds meer mainstream. Hierdoor stijgt de behoefte aan draagbare verzorgingsproducten. Poeder in een vormpje geperst geeft natuurlijk de mogelijkheid tot kleine verpakkingen. De voorloper was de poederdoos met los poeder. Dikker en hoger in formaat. Stel je voor dat je met die doos op pad gaat in je tasje. Doosje zegt floep… tasje vol.

De allereerste compact-poederdoosjes komen uit Amerika en Frankrijk. Goud, zilver, schildpad en bakeliet wordt veel toegepast. Poederdoosjes worden in vele soorten en maten gemaakt. Er zijn er zelfs met een muziekje. De vormgeving en decoratie van de poederdozen wordt erg belangrijk en modieus. Voor iedere vrouw is er wel een poederdoosje op maat, passend bij haar stijl of persoonlijkheid. Vanaf de jaren 30 blijken vrouwen interessant te worden als doelgroep en als zelfstandige consumenten. Ze worden financieel onafhankelijker. Merken spelen hierop in.

Make-up en roken zijn sociaal geaccepteerd en chic in die tijd. Zo zijn er poederdozen met bijpassende sigarettendoosjes ontworpen.

Elegant maakt de vrouw de poederdoos open. Ze brengt het doosje naar haar gezicht en kijkt in de spiegel. Eerst naar haar haar, dan naar haar mond en tenslotte werkt zij haar neus bij met het donsje. Ondertussen gluurt ze naar de aantrekkelijke man, achter haar aan een tafeltje. Ze klikt de doos weer dicht met een duidelijke klak. Ze opent haar tas en schuift de smalle poederdoos erin. Even de rok recht en daar gaat ze weer verder. Op weg.

Het poederen van je neus was toen een publieke performance, met een vleug glamour zoals een filmster, gracieus en met een sociale betekenis.

Maar onze houding is veranderd, het is nu meer privé wat je op je gezicht smeert. Was vroeger een poederdoos een accessoire waarmee je goed voor de dag kon komen, tegenwoordig is het veel meer een curiositeit.

Het poederen van je neus is eigenlijk iets heel eenvoudigs. Maar als je snapt waarom gebruiksvoorwerpen in ons dagelijkse leven komen en gaan, begrijp je ook waarom maatschappelijke en sociale trends invloed hebben op ons alledaagse leven.

Zo. Ik ga de neus poederen en achteruit kijken. Want ik zie de prins met het witte t-shirt aankomen met een luit. Of is het toch een gitaar? Voor een muzikaal intermezzo?

 

Schrijf een reactie (0)
Categorie: Rariteiten

Powered by CuteNews

Doorzoek het blog: